Ειδική Αγωγή και Τέχνη:
Στρατηγικές για την ενσωμάτωση των Τεχνών
στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και Δραστηριότητες "Εικαστικής Θεραπείας"
- Διάρκεια: 3 βδομάδες (αναλογία σε ώρες: 25)
- Ασύγχρονη Εκπαίδευση με συνδυασμό πολυμεσικών εφαρμογών:
- video
- podcast
- E-book
- On line αξιολόγηση
- Δίδακτρα: 30€, Άνεργοι-Φοιτητές-Πολύτεκνοι-ΑμΕΑ: 25€,
- Παρέχονται: Σημειώσεις - Βιβλιογραφία - Βεβαίωση Παρακολούθησης
- Συγγραφέας Εκπαιδευτικού Υλικού-Επιμορφώτρια: Δρ. Μαρία Αθανασέκου, Ιστορικός Τέχνης
- Γλώσσα Διδασκαλίας: Ελληνική
Περιγραφή Σεμιναρίου
Στόχος του σεμιναρίου είναι η αξιοποίηση της τέχνης στην εκπαίδευση μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες έτσι ώστε οι δεξιότητές τους να αναπτυχθούν μέσα από τη φαντασία, τη συναίσθηση και τη δική τους έκφραση.
Αποτελεί παραδοχή πλέον πως η ενσωμάτωση των τεχνών έχει μια εμβληματικά θετική επίδραση στους μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (Robinson, 2013).
Η έρευνα έχει καταδείξει ότι τα παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες συμπεριφέρονται και αντιδρούν μέσα από μια ποικιλία τρόπων (Joosa, 2012·Nind, Flewitt & Payler, 2011).
Η τέχνη μπορεί να συμβάλλει σε μια αξιοσημείωτη γνωστική εξέλιξη είτε ο μαθητής ανήκει στο Φάσμα του Αυτισμού είτε έχει Σύνδρομο Down, μαθησιακές δυσκολίες κλπ.
Η τέχνη μπορεί να αξιοποιηθεί ως ένα χρήσιμο εργαλείο, προκειμένου να βοηθηθούν οι μαθητές όλων των Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών.
Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες (Seidel, Tishman, Winner, Hetland και Palmer, 2009) η ενσωμάτωση των τεχνών στην εκπαίδευση είναι εξαιρετικά μεγάλης σημασίας καθώς ο ενεργός ρόλος του μαθητή αλλά και η σύνδεσή του με τη σχολική ζωή και την ζωή εκτός σχολείου επιστρέφει πολλά και ωφέλιμα αποτελέσματα (Glass, Meyer & Rose, 2013).
Ο Eisner (2002) αναλύει πως οι αισθήσεις, μέσω της επαφής με την τέχνη, καλλιεργούν την ικανότητα της συναίσθησης και της συνείδησης και συμβάλλουν στη διερεύνηση και ανακάλυψη του κόσμου, των σχέσεων, της επικοινωνίας και της κοινωνικής λειτουργικότητας, πραγματοποιώντας σύνδεση της τέχνης με τις αισθήσεις, τη μάθηση, την αισθητική, τον πολιτισμό και το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών.
Οι Eisner (2002) και McLean (2008) κατέδειξαν ότι μέσω της τέχνης ο άνθρωπος έχει την δυνατότητα να αποδώσει με τρόπο συμβολικό τα βιώματα του, τις εμπειρίες, τα συναισθήματα του, τις ιδέες και τις εντυπώσεις του. Δίχως φαντασία, δίχως συμβολική ζωή υποβιβαζόμαστε ως προσωπικότητες και στερούμαστε ένα σημαντικό δώρο για την εξέλιξή μας.
Είναι ευρέως αποδεκτό ότι η συμβολή της τέχνης είναι ιδιαίτερα σημαντική για την ψυχοσυναισθηματική ολοκλήρωση του ανθρώπου, καθώς μέσω αυτής τα άτομα μπορούν να αναπτυχθούν ολόπλευρα.
Η επαφή με κάθε μορφή τέχνης εκτός από την αισθητική εμπειρία που προσφέρει στο άτομο, συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη πνευματικών δεξιοτήτων οι οποίες αντανακλώνται και στη διαχείριση πρακτικών ζητημάτων. Η τέχνη εκφράζει τη λειτουργία της ψυχής, της εσωτερικής μας ζωής. Είναι πολύ σημαντικότερη από μια απασχόληση ‘ελεύθερου χρόνου’, από ένα ‘χόμπυ’ ή μια ανάλαφρη ενασχόληση των παιδιών.
Ο Φιλιπ Πούλμαν τονίζει ότι:
«τα παιδιά χρειάζονται τέχνη και ιστορίες και ποιήματα και μουσική όσο χρειάζονται αγάπη και φαγητό και καθαρό αέρα και παιχνίδι. Αν δεν δώσεις σε ένα παιδί τροφή, η ζημιά γίνεται γρήγορα ορατή. Αν δεν αφήσεις ένα παιδί να έχει καθαρό αέρα και παιχνίδι, η ζημιά είναι επίσης ορατή, αλλά όχι τόσο γρήγορα. Αν δεν δώσεις σε ένα παιδί αγάπη, η ζημιά μπορεί να μην είναι φανερή για μερικά χρόνια, αλλά είναι μόνιμη.
Αλλά αν δεν δώσεις σε ένα παιδί τέχνη και ιστορίες και ποιήματα και μουσική, η ζημιά δεν είναι τόσο εύκολα ορατή. Είναι εκεί όμως. Τα σώματα τους είναι αρκετά υγιή. Μπορούν να τρέξουν και να πηδήξουν και να κολυμπήσουν και να φάνε λαίμαργα και να κάνουν πολύ θόρυβο, όπως έκαναν πάντα τα παιδιά, αλλά κάτι λείπει»
Ενδεικτικά Περιεχόμενα:
- Θεωρητικές προσεγγίσεις σχετικά με τον ρόλο των Τεχνών στην εκπαίδευση
- Εκπαίδευση και αισθητική εμπειρία
- Η σημασία της συμβολικής ζωής (επίλυση φανταστικών προβλημάτων)
- Η θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης του Gardner και ο ρόλος των Τεχνών στην εκπαίδευση
- Η ενσωμάτωση των Τεχνών στην Ειδική Αγωγή και ο ρόλος του Ειδικού Παιδαγωγού
- Θέατρο και Ειδική Αγωγή
- Μουσική και Ειδική Αγωγή
- Εικαστικές Τέχνες και Ειδική Αγωγή
- Χορός και Ειδική Αγωγή
- Η Εικαστική Θεραπεία στην Ειδική Εκπαίδευση.
Συγγραφέας Εκπαιδευτικού Υλικού-Επιμορφώτρια: Δρ. Μαρία Αθανασέκου, Ιστορικός Τέχνης
Η Δρ. Μαρία Αθανασέκου είναι Ιστορικός Τέχνης και διδάσκει στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο και το Frederick University. Επίσης, έχει διδάξει στο Πανεπιστήµιο Αιγαίου, το Πανεπιστήµιο Δυτικής Μακεδονίας, ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης και σε άλλα πανεπιστήµια. Είναι µέλος της ευρωπαϊκής ερευνητικής οµάδας COST Action µε την ιδιότητα της εκπροσώπου της Ελλάδας. Δίνει διαλέξεις για θέµατα Ιστορίας Τέχνης σε ποικίλους φορείς, συµµετέχει µε ανακοινώσεις σε διεθνή συνέδρια, άρθρα της έχουν δηµοσιευτεί σε επιστηµονικά περιοδικά, έχει γράψει κεφάλαια σε βιβλία και έχουν εκδοθεί δύο βιβλία της σε ηλεκτρονική µορφή. Τα επιστηµονικά της ενδιαφέροντα είναι πολλά και τα συνδυάζει πάντα µε γνώµονα την τέχνη, τη θεραπεία και την εκπαίδευση. Έχει µετεκπαιδεύσεις και επιµορφώσεις στην Εικαστική Θεραπεία, την Ειδική Αγωγή, Ψυχολογία, Νευρολοψυχολογία κ.ά. Η προσέγγιση της στην τέχνη είναι διαθεµατική καθώς δανείζεται από αδερφές επιστήµες φιλοδοξώντας και ελπίζοντας τη δηµιουργία σχέσης των φοιτητών/εκπαιδευόµενων µε την τέχνη. Της αρέσει να αφηγείται ιστορίες της τέχνης, να µοιράζεται και να επικοινωνεί µέσω της εικόνας. Πιστεύει ότι η τέχνη έχει µεγάλη δύναµη και ιστορίες να µας πει, πολλές, αν όχι όλες, µας αφορούν ή θα µας αφορούν σε κάποια από τις περιόδους της ζωής µας, όσο διευρύνεται το υπαρξιακό µας πεδίο.
----------------------------------------------------------------------------------
Πληροφορίες:
www.anoikto.edu.gr
[email protected]
698 68 09 035
211 75 06 446
----------------------------------------------------------------------------------
Για να παρακολουθήσετε το σεμινάριο, είναι απαραίτητη, η δήλωση συμμετοχής, συμπληρώνοντας τη φόρμα που ακολουθεί:
mx7taf5gqm|00008E9992D3|aie|articles|soma|66CD5C24-9474-4BEA-91A6-A902CF300664